A TESTSÚLYNÖVEKEDÉSRŐL RÖVIDEN

A testsúlynövekedés (elhízás) egyre gyakoribb jelenség napjainkban. Köztudott, hogy az elhízás nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem súlyos krónikus betegségek kialakulásához vezet, mint a cukorbetegség (ami népbetegség Magyarországon), a magasvérnyomás, az izületi- és gerincgetegségek, az atherosclerotikus-, ischaemiás szívbetegségek, a menstruációs zavarok, a meddőség, valamint a cukorbetegség szövődményeként kialakuló vese-, idegrendszeri-, szem- és érbetegségek (érszűkület).

Elkeserítő jelenség, hogy az elhízás és ehhez társuló betegségek napjainkban már a fiatalabb korosztályban is egyre nagyobb számban fordulnak elő, így ennek szövődményei is a szokottnál korábbi életkorban alakulnak ki.

Az elhízás multifaktoriális jelenség, gyakran a nem megfelelő életmód (étkezési szokások, mozgásszegény életmód) vezet a testsúly növekedéséhez. A jól ismert életmódi tényezők mellett viszont számos hormonális eltérés, endokrinológiai betegség, illetve genetikai tényező is áll a testsúlygyarapodás hátterében.

Többen próbálkoznak különböző diétás fogyókúrákkal, étrend-kiegészítőkkel, "fogyasztó szerekkel", szakmailag nem elismert "gyógymódokkal", illetve egyéb drasztikusabb és veszélyes módszerekkel lefogyni, de az érintettek nagy többsége tapasztalja, hogy erőfeszítése, kitartása hiába való, és a jelentős költségek ellenére sem sikerül lefogyni, vagy amit keservesen leadott, annak dupláját hízza vissza (yo-yo effektus).

Elhízás esetén első lépésben endokrinológiai kivizsgálás szükséges, hogy felderítsük azokat a hormonális eltéréseket, melyek a testsúlynövekedéshez vezetnek. Amennyiben az okot azonosítottuk, célzott kezelés szükséges, mivel endokrinológiai (hormonális) eltérés esetén az alapbetegség kezelése nélkül sikertelen minden fogyókúrás próbálkozás.

Mivel az alapbetegség miatt a testsúly folyamatosan gyarapszik, minél később derül fény az elhízás okára, annál nehezebb lefogyni még megfelelő kezelés mellett is. Gyakran a különböző hormonális eltérések egyetlen tünete az elhízás, sokszor más tünet nem társul, csak már előrehaladott szakaszban.

A fogyókúrához, illetve az ezt előidéző betegség kezeléséhez szoros együttműködésre van szükség a beteg és az orvos között. Az endokrinológus csak irányt mutat, a fogyás és gyógyulás a beteg feladata, hiszen a beteg járja végig a szakember által kijelölt utat. A megfelelő, céltudatos kezelés, diéta, rendszeres kontroll elengedhetetlen a sikeres testsúlycsökkentéshez. Napjainkban modern készítmények állnak az endokrinológusok rendelkezésére, melyek segítségével, és jó együttműködéssel, jelentős testsúlytól tud a beteg megszabadulni. Ennek köszönhetően közérzete, mindennapos hangulata, életminősége jelentősen javul, ahogy mondani szokták "fittebb és üdébb" lesz, ezen túlmenően jelentős előnyt jelent a csontrendszernek, illetve a szív- és érrendszer hosszú távú egészsége számára, a cardio-vascularis betegségek megelőzésében.